Wat u moet weten alvorens u uw auto laat carwrappen

Carwrappen is een nieuwe trend. Vanaf 2009 is carwrappen een eigen tak binnen de branche. Echter zijn er wel een aantal zaken waarmee rekening gehouden dient te worden.

Montage is echt anders

Carwrappen is niet hetzelfde als reclame folie plakken. Personenauto bezitters willen het effect van autolak zien. Echter folie blijft folie en autolak uiteraard autolak. Een carwrap moet beter afgewerkt worden dan reclame beletteringen in de regel afgewerkt worden. Het afwerken bij de naden, koplampen en deurklinken bijvoorbeeld. Op veel bedrijfswagens zie je bij naden de oorspronkelijke autolak direct terug, zelfs dat soort voertuigen proberen we zo netjes als mogelijk is af te werken. Veel bedrijfswagens worden zelfs de handgrepen als voor de montage plaatsvind machinaal uitgesneden, dit scheelt tijd en demontage van handgrepen bijvoorbeeld. Wij trachten bedrijfswagens eveneens netjes af te werken waar anderen dit verzuimen is het eindresultaat altijd mooier dan je het snel langs deuren e.d. snel weg snijdt. Alles moet bij carwrapping veel nauwkeuriger uitgevoerd worden, wat gewoonweg veel meer tijd kost. Wil iemand een scherpere prijs, dan levert u geld in op de afwerking bij menig bedrijf indien zij de carwrap voor u willen uitvoeren, besteed daarom liever net wat meer dan u tracht te besparen. Nafohnen en nafixeren is bij carwraps absoluut nodig.

Laat niet iedere auto wrappen

  1. Carwrappen is niet goedkoop! Bespaar niet op tijd want dat komt de kwaliteit qua afwerking niet ten goede.
  2. Auto’s van 3 jaar en jonger, vormen mits ze schadevrij zijn geen probleem. Lak die ouder is dan 3 jaar kan voor problemen zorgen. Auto’s mogen niet voorzien zijn van lakbescherming, risico op loslaten van de folie is dan zelfs bij nieuwe auto’s een risico factor. Siliconen, wax, etc. kunnen hechtingsproblemen veroorzaken voor de lijmlaag.
    Besteld u een nieuwe auto? bestel deze dan op papier zonder beschermlaag, de lak moet onbeschermd zijn om deze te kunnen wrappen. Indien wax of siliconen sporen achter laten kan folie losraken doordat de lijmlaag afgestoten wordt na verloop van tijd!
  3. Auto’s die schade gehad hebben vormen een groter risico, tenzij deze geheel correct hersteld zijn. Als carwrapper kun je helaas geen lakgaranties e.d. van een spuiter overnemen aangezien dat je eigen vak niet betreft en het je eigen werkzaamheden niet geweest zijn. Indien een voertuig toch gewrapt moet worden laat dan de lak tenminste 2 weken uitharden. Indien er te vroeg geplakt wordt kan de lijm kapot getrokken worden, de lijm in de lak kan vreten en de folie kan gaan loslaten. Erger nog bij verwijdering kan er zelfs lak met de folie losraken, dat risico is bij correct schadeherstel te verwaarlozen maar bij auto’s die schadeherstel hebben ondergaan is het risico aanwezig dat lak aangetast of zelfs losgetrokken kan worden. Als een voertuig als eens eerder belettert is geweest kan dit ook gevolgen hebben, zeker als er lakschades veroorzaakt zijn door verwijdering van beletteringen.

Verkoop prijzen

Doordat carwrappen intensiever en omslachtiger is qua arbeid dan een gewone reguliere belettering is het belangrijk dat u niet meegaat in de prijzenoorlog maar accepteert dat een nette carwrap geld kost. Als de marges te laag zijn dan kunnen fouten eigenlijk niet hersteld worden. U als autobezitter bent trots op uw auto en wilt dat tonen, zorg er davoor dat u niet bespaart op een carwrap, want dat kan u duur komen te staan. Carwrappen is verre van eenvoudig, het kost veel tijd om het correct uit te voeren.