Corporate identity betekent letterlijk: bedrijfsidentiteit, oftewel huisstijl. De corporate identity van een organisatie is een consistente communicatie naar buiten toe. Het is vaak de eerste kennismaking voor klanten en daarom uiterst belangrijk op het gebied van uitstraling.
Corporate identity: de ruime definitie
Een huisstijl wordt vaak corporate identity genoemd. Hier gaat het duidelijk over de stijl van het huis. Corporate identity gaat verder dan de visuele zaken. Het gaat ook over communicatie en het gedrag van de organisatie en haar medewerkers. Deze 3 elementen (design, communicatie en gedrag) dienen evenveel aandacht te krijgen tijdens een huisstijltraject:
- Corporate identity is design: beelden, symbolen, vormen, kleuren… Dit is wat de verschillende doelgroepen zien.
- Corporate identity is communicatie: investor relations, public relations, employer branding, corporate communication, … Dit is wat de doelgroepen horen en lezen, de boodschap.
- Corporate identity is gedrag: dresscode, taalgebruik, begroeting aan de telefoon, … Hier gaat het over hoe u zich als organisatie tegenover de stakeholders (belanghebbenden) gedraagt.
De drie elementen zijn bepalend voor de corporate identity. De wijze van inzet van design, communicatie en gedrag wordt door het management of de directie bepaald.
Corporate identity wordt vaak verwaarloosd
Identiteit en imago het aandeel van de factor gedrag betreft rond de 90 procent in corporate identity. Design en communicatie beslaan de resterende 10 procent. Corporate identity wordt vaak onderschat en verwaarloosd, dit is in veel gevallen funest voor de onderneming.
Corporate identity: de enge definitie
In de enge definitie zien we corporate identity als visuele identiteit van een organisatie. Het gaat hier uitsluitend over het symbolische deel van de bedrijfsidentiteit: de naam, het logo, de kleur, de typografie (lettertype), de vormentaal (stramienen/vlakken/curves/opmaak) en fotografiestijl. Al deze elementen zijn terug te zien in presentaties of op briefpapier, visitekaartjes, offertes, facturen, enveloppen, de website, e-mails, bedrijfskleding, etc.