Een logo of beeldmerk is een grafische uiting dat in verband wordt gebracht met een bedrijfs- of productnaam. Logo en beeldmerk betekenen hetzelfde, maar zo wordt er niet meer mee omgegaan. Een logo wordt gevormd door een beeldmerk, een woordmerk of combinatie van beide. Een beeldmerk is een tekening. Het woordmerk is de merknaam getoond in een bepaald lettertype en grootte. Het logo bevat soms ook een pay-off of slogan. Elke huisstijl is in de basis opgebouwd uit een combinatie van vier elementen: woordmerk, beeldmerk, kleur en typografie.

Woordmerk

Het woordmerk is de naam van een product of organisatie. Soms is het woordmerk zo ontworpen dat het zich onderscheidt van normale letters. Een ontwerper kan met (beperkte) aanpassingen een gewoon lettertype een uniek karakter geven.

Beeldmerk

Het beeldmerk geeft de identiteit van het bedrijf weer in een symbool of icoon. Vaak wordt een beeldmerk gebruikt in combinatie met het woordmerk.

Kleur

Kleuren hebben betekenis. Zo staat blauw voor zakelijkheid, rood voor warmte en groen voor rust. Met dito associaties zijn weer gradaties in kleur aan te brengen. Kleuren hebben ook een attentiewaarde: knalrood valt bijvoorbeeld lekker op. Kleur onderscheidt, accentueert en is een middel om variatie in de toepassing van huisstijlen te brengen.

Typografie

Bij typografie gaat om het lettertype, de puntsgrootte en de uitingsvorm (vet, cursief, ruimte tussen letters). Voor een eenduidige uitstraling is een consequente toepassing van typografische keuzes essentieel.

Voorbeelden van logo's:

  • Beeldmerk: Jaguar
  • Woordmerk: Hema, Siemens, Coca Cola
  • Beeldmerk/vignet: NS, V&D
  • Lettermerk: NOS
  • Monogram: AH, Albert Heijn
  • Embleem: Philips, Alfa Romeo
  • Zegel (stempelmerk): C&A, Douwe Egberts
  • Mascotte: Puma (poema), Lacoste (krokodil)

Huisstijl ontwerp
v.a. € 699,-

Visitekaartje ontwerp
v.a. € 25,-

Logo ontwerp
of re-design
v.a. € 299,-